Demokratija veikia. Šiais žodžiais Europos Parlamente Strasbūre sutinkami visi atvykstantieji. Šių žodžių reikšme ir teisingumu galėjo įsitikinti ir LSMU gimnazijos mokiniai, dalyvavę projekte „Mokinių Europos Parlamentas“ („Parlement Europeen des lyceens“), kurį organizuoja „Let‘s promote Europe“ organizacija. Šis projektas – tai galimybė suburti moksleivius iš įvairių Europos šalių ir įgalinti juos mąstyti, diskutuoti apie problemas, su kuriomis susiduria Europa bei siūlyti sprendimus joms išspręsti.

LSMU gimnazija, pateikusi paraišką dalyvauti šiame projekte, nuo 2025 metų tapo akredituota „Let‘s promote Europe“ institucija, suteikianti galimybę dalyvauti „Moksleivių Europos Parlamente“. Didžiuojamės, kad tapome ne tik vienintele mokykla Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse, kuri dalyvauja šiame projekte. Tokią galimybę mums suteikė siūlomas kokybiškas ugdymas, kalbų mokėjimas (kaip įsitikinome Parlamente bendraujama trimis, prancūzų, vokiečių bei anglų, kalbomis) bei didžiulis indėlis ugdant mokinių patriotiškumą ir pilietinį sąmoningumą, kurį reikėjo įrodyti teikiant paraišką dalyvavimui šiame projekte. Mokiniai į šį projektą buvo atrenkami ypač kruopščiai, todėl iš daugybės kandidatų, buvo pakviesti dalyvauti penki LSMU gimnazijos mokiniai – IIIg. klasės mokiniai Izabelė Brazytė, Rūta Laurinavičiūtė, Jonas Stulginskas, Agotė Varnaitė ir Ig. klasės mokinys Arvydas Kraskauskas.

Projekto veiklos prasidėjo 2024 metų lapkričio mėnesį ir baigėsi baigiamuoju dalyvių susitikimu – Parlamento posėdžiu, vykusiu 2025 m kovo 25- 26 dienomis Strasbūre.

Projektą sudarė trys etapai. Pirmojo etapo metu visi dalyviai buvo suskirstyti į Parlamente dirbančių partijų frakcijas arba priskirti žurnalistų grupei. Dirbdami nuotoliu, dalyviai turėjo susitikimus su savo partijos nariais, jiems buvo pateikti svarstomi įstatymai, kuriems reikėjo pasiūlyti pataisas pagal atstovaujamos partijos vertybes bei nuostatas.

Antrasis etapas – Europos Komisijos darbo simuliacija. Šio etapo metu, kuris taip pat vyko nuotoliu, dalyviai buvo priskirti tam tikrai Europos Sąjungos šaliai. Gimnazijos komanda, kartu su mokykla iš Vengrijos, turėjo atstovauti Austrijai. Mokiniams buvo pateiktas įstatymas dėl trumpalaikės nekilnojamo turto nuomos reguliavimo. Jų užduotis buvo įsigilinti į esamą situaciją šioje šalyje, peržiūrėti pateiktą įstatymą ir, atsižvelgiant į situaciją Austrijoje, pasiūlyti įstatymo pataisą.
Visas nuotoliu parengtas darbas buvo svarstomas trečiajame etape, baigiamojo posėdžio Strasbūre metu.

Atvykus į Strasbūrą, kovo 24 diena buvo skirta trumpam poilsiui, akreditacijai, po kurios dalyviai galėjo dalyvauti orientaciniame žaidime, kurio metu turėjo atsakyti į klausimus, susijusius su Europos Sąjungos istorija, įvairiais faktais apie Europos Parlamentą bei susipažinti su dalyviais iš kitų šalių.
Kovo 25 d. nuo ankstaus ryto dalyviai rinkosi į Europos Parlamentą. Renginyje dalyvavo 34 mokyklų mokiniai ir mokytojai iš dvylikos Europos šalių. Antradienio rytas buvo skirtas debatams. Mokiniai buvo suskirstyti į komitetus, kuriuose, atstovaudami savo frakcijai, turėjo diskutuoti, „strateguoti“ ir įtikinti kitų frakcijų narius balsuoti už jų pateiktas pataisas.

Po pietų visi dalyviai rinkosi į posėdžių salę, kur prasidėjo diskusijos bei balsavimas dėl siūlomų pataisų. Visas darbas ir procedūra vyko kaip realiame Parlamente. Partijos atstovams buvo skirtos dvi minutės pristatyti siūlomas pataisas, kitų frakcijų nariai galėjo užduoti klausimus, po kurių buvo balsuojama. Beliko tik stebėtis mokinių profesionalumu, atkaklumu ir gebėjimu realiai įsijausti į parlamentaro darbą. Netrūko emocijų, triukšmo, ginčų. Teko matyti ir išjungiamus mikrofonus klausimų metu.

Kitos dienos rytą vėl buvo tęsiamas įstatymų priėmimo procesas, po kurio vyko žurnalistų grupės, kurioje buvo ir vienas iš mūsų gimnazijos mokinių, Arvydas Kraskauskas, parengta spaudos konferencija. Spaudos konferencijos metu savo įžvalgas bei partijos poziciją turėjo išdėstyti frakcijų pirmininkai, tarp kurių buvo net du mūsų gimnazijos mokiniai – Izabelė Brazytė ir Jonas Stulginskas.

Vėliau vyko Europos Komisijos darbo simuliacija. Dalyviai buvo suskirstyti pagal šalis. Kiekviena šalis pristatė siūlomas įstatymo pataisas, atsižvelgiant į situaciją atstovaujamoje šalyje. Įdomu buvo pamatyti, kaip pasikeičia balsavimo procesas Europos Komisijos darbo metu. Elektroninį balsavimą pakeičia balsavimas rankos pakėlimu, kai balsuojama vieningai pagal šalis ir pataisos priimamos šalių daugumos balsais.
Šis projektas – neįkainojama patirtis visais aspektais. Mokiniai realiai per penkis mėnesius išbandė įstatymų priėmimo procesą, „pasimatavo“ parlamentaro darbo kėdę, pritaikė savo komunikacinius, derybinius ir, be abejo, kalbinius įgūdžius.
Nuoširdžiausiai AČIŪ mūsų drąsiems mokiniams už sunkų, tačiau labai įdomų darbą. Už tai, kad įrodė, jog auga pilietiškai ir politiškai sąmoninga europiečių karta, kuriai rūpi Europos ir visų mūsų ateitis. Ačiū už ištvermę gana sunkioje kelionėje. Už tai, kad buvome viena stipri komanda. Mokytojos Aušra Budrienė ir Jurgita Žulpienė.